فرع مجلة الميادين للدراسات المقارنة------المجلد الأول------العدد الأول

وسائط أدب الأطفال في الواقع المعرفي والثقافي الإماراتي

تحميل المقال  

الملخص

إنّ الحمد لله، نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلوات الله وسلامه عليه وعلى آله وصحبه …أما بعد.

مع اننا نحمل للطفولة حنانا ومودة لا حدود لهما ، ويحلو لنا أن نسبغ عليها اجمل النعوت ، إلا أننا لم نلب لها إلا بعض من حاجاتها ،ولا يعود ذلك إلى تلكؤ منا بقدر ما يعود إلى جهلنا بكثير من تلك الحاجات ، وخاصة ، تلك التي تتمثل في الجوانب النفسية والفنية والاجتماعية ، ويرافق ذلك جهل بأساليب وفنون اشباعها ، ويلف أدب الأطفال أداة فنية من أدوات تنشئة الطفولة ، التي تعتبر ركيزة المستقبل ، لأنه يسهم في بناء شخصيتها التي تقوم عليها في الغد شخصية المجتمع الجديد .

فقد ظهر هذا الأدب متأخرا في دولة الإمارات العربية المتحدة  ،ومدى أثر الوسائط التي لها دور بارز في غرس القيم الإسلامية والثقافية في فكر الأطفال لأنهم هم أبناء اليوم وقادة الغد ، وهذا ما جعلني أقوم بكتابة هذا البحث المتواضع لأهميته ، وقد تكمن أهميته في :

1-  إبراز أهمية وسائل الإعلام وتأثيرها على القيم الاجتماعية من خلال إبراز أهمية الإعلام لأطفال الإمارات .

2-   من الناحية العملية في أنها سيقدم رؤية مبدئية عن تأثير أفلام الكرتون على المتغيرات الاجتماعية على الأطفال الإماراتيين .

3- أنه ستضيف إلى المكتبة العربية موضوعًا حديثًا بسبب قلة الدراسات العربية والمحلية التي تناولت الموضوع.

وقد اتبعت في بحثي المنهج ” التاريخي الوصفي ”  ، وسوف أتحدث في بحثي هذا عن أهمية الوسائط في الواقع المعرفي الإماراتي ، وقد بدأت بحثي بتمهيد به تعريفا عن الثقافة الطفولية ، وقد قسمت هذا البحث إلى ثلاثة فصول ، تحدثت في الفصل الأول عن أهمية الوسائط  ، أما الفصل الثاني : تحدثت فيه عن الحضور العلمي في الوسائط  ، أما الفصل الثالث تحدثت فيه عن المقوم الفني والموضوعي في الوسائط ، الحقته بخاتمة موضحة ابرز النتائج ، وفهرس للمصادر والمحتويات .

وقد استعنت في كتابة هذا البحث على بعض المراجع ومن أهمها :

  • أدب الطفل وحاجاته ” خصائصه ووظائفه في العملية التعليمية “
  • أدب الأطفال فلسفته ، وفنونه ، ووسائطه .

 

وهذا البحث لا يهم الأطفال فقط ، ولكنه مهم لكل أب وأم وكل معلم ومربي ، وكل من يرتبط بالطفولة بأي رابط .

ورغم ما واجهت من صعوبات خلال كتابتي لهذا البحث إلا أنني سعيدة به ، راجية من المولى عز وجل أن يفتح لي لكتابة المزيد من البحوث في هذا المجال .

مفاتيح الكلمات : ادب الاطفال ، ثقافة ، التجسيد ، الفني .

Summary

Praise be to God, we praise Him, seek His help, and seek forgiveness, and seek refuge in God from the evils of ourselves and from the bad deeds of our actions, whoever God guides, does not lead him astray, and he who leads astray is not guided to him. He and his family and companions … as for now.

Although we carry childhood with affection and limitless affection, and we like to attribute to it the most beautiful attributes, but we did not meet her except for some of her needs, and this is not due to the delay of us as much as it is due to our ignorance of many of those needs, especially those that are represented in Psychological, technical and social aspects, and that is accompanied by ignorance of the methods and arts of its fulfillment, and children’s literature wraps an artistic tool of childhood upbringing, which is considered the pillar of the future, because it contributes to building the personality that underpins tomorrow the personality of the new society.

This literature appeared late in the United Arab Emirates, and the extent of the impact of media that has a prominent role in instilling Islamic and cultural values ​​in the minds of children because they are children of today and leaders of tomorrow, and this is what made me write this modest research of its importance, and its importance may lie in:

1- Highlighting the importance of the media and its impact on social values ​​by highlighting the importance of the media to the children of the Emirates.

2- In practical terms, it will provide an initial view of the effect of cartoon films on social variables on Emirati children.

3- It will add to the Arab library a modern topic due to the lack of Arab and local studies that dealt with the subject.

In my research, I followed the “descriptive historical” approach, and I will speak in this research about the importance of media in the Emirati knowledge reality, and I began my research by paving it with an introduction to childish culture, and I divided this research into three chapters, I talked in the first chapter about the importance of media, as for The second chapter: I talked about the scientific presence in the media. As for the third chapter, I talked about the technical and objective ingredient in the media. I attached it to a conclusion explaining the most prominent results and an index of sources and contents.

I have used this research to write some references, the most important of which are:

1- Children’s literature and needs “characteristics and functions in the educational process”

2- Children’s literature, philosophy, arts, and media.

 

This research does not only concern children, but it is important for every father, mother, every teacher and educator, and everyone who is connected to childhood with any link.

Despite the difficulties I encountered while writing this research, I am happy with it, and I hope to the Almighty to open it to me to write more research in this field.

Keyword words: children literature, culture, embodiment, artisti

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق